Sekundarne gatunki mowy w reklamie

DYBALSKA, Renata. Sekundarne gatunki mowy w reklamie. V Praze: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2010. ISBN 978-80-7308-326-7.

Rozsáhlá, polsky psaná práce o reklamní komunikaci, jejíž autorkou je polská lingvistka Renata Rusin-Dybalska, od r. 2002 působící na pražské polonistice. V první, teoretické části práce je představen teoretický rámec a klíčové pojmy-nástroje, s jejichž pomocí je v její druhé, analytické části provedena rozsáhlá praktická analýza autentických tištěných reklamních textů (z novin, časopisů a letáků). Autorka při této analýze vychází z teorie řečových žánrů (Michail Bachtin: Řečové žánry; Anna Wierzbicka: gatunki mowy; angl. speech genres), v jejímž světle se reklama jeví jako žánr zřetelně složený. Žánrový vzorec reklamy jakožto žánru primárního je funkčně nadřazen konkrétním žánrům sekundárním, jejichž prostřednictvím se reklamní funkce realizuje (na nichž „parazituje“). Jako žánr primární reklama dále (kvůli svým specifickým cílům) v každém singulárním případě zároveň daný sekundární řečový žánr, na němž se právě realizuje, vždy určitým způsobem pořádá a tvaruje.

Úvod > Knižní publikace > Polonistika > Sekundarne gatunki mowy w reklamie